Hálaadás

Hálaadás

A „pulyka-napon” innen és túl, avagy miért lett a hálaadás a kedvenc ünnepem?

Egy egyesült államokbeli egyetem kihelyezett kampuszára jártam, és ezekből az évekből az egyik legkedvesebb emlékem a hálaadásokhoz kötődik, melyeket felidézve a mai napig melegség tölt el. Hálaadáskor – sokak karácsony-élményéhez hasonlóan – a történelmi háttértől elszakadva éltünk a lehetőséggel, hogy az általunk választott tartalommal töltsük meg az eseményt, és pusztán a (szó szerinti) hálaadás élményét éljük át egy formálisabb, intézményesített összejövetelen. Örömmel idézem fel az alig halványuló emléket, ahogy az egymás számára szeretettel készített (vegán) fogásokkal megpakolt asztal körül egyenként felidézünk, és – gyakran könnybe lábadt szemmel – szavakba öntünk olyan dolgokat, amikért teljes szívünkből hálát érzünk.

Miért gyakorolt vajon rám ez az ünnep ekkora hatást?

A hála érzés megerősítése kiemelt szerepet tölt be vallásokon átívelve kelettől nyugatig (olyan szép, amikor kiütköznek a különböző vallások, kultúrák közös motívumai!), és mára a tudomány segítségével jobban megérthetjük, hogy vajon a hála köré épített rituálék miért gyakorolnak ránk nagy hatást;
illetve hogy miért hasznosak a számunkra.

Tudományosan is alátámasztott?

Mára számos tudományos kutatás támasztja alá a hála által kiváltott előnyöket, mely előnyök nem csak az egyénre, hanem az egyén közösségére is hatnak.

Wong és Brown 2017-ben publikált cikkében például egy kísérletet mutat be, mely eredményeként láthatjuk, hogy a hála (írásban való) megfogalmazása javítja a mentális egészséget, tehát egyszerűen jobban érzi magát tőle az ember. J A hála érzése elválaszt a toxikus, negatív érzelmektől, hiszen a figyelmet a pozitív érzelmek felé tereli, még akkor is, amikor nem osztja meg az ember mással az érzést.

A tudósok szerint a hála gyakorlásával néhány héten belül elégedettebb, és boldogabb leszel, és hosszútávon pedig ráhangolódik az agyad az érzésre (hála a neuroplaszticitásnak, vagyis az agyad azon képességének, hogy alkalmazkodjon új feladatokhoz, új helyzetekhez), és így fokozódik a kedvező hatás.

 

Adok néhány tippet, hogy minként tudod te is élvezni a hála kedvező hatásait:

 

  • légy hálás az öt érzékedért – miként teszik jobbá az életedet?
  • csinálj magadnak „hála-emlékeztetőket” – ez postittel, vagy telefonos emlékeztetővel is jól tud működni
  • gyakorolj jógát úgy, hogy közben a hála érzetét tudatosítod
  • írj egy köszönő üzenetet, vagy levelet valakinek, aki segített neked, vagy akitől tanultál valamit
  • szervezz egy hálaadás összejövetelt november végén, ahol megosztod a szeretteiddel a hála gyakorlásának élményét. Megható, maradandó, és varázslatos lesz, ezt garantálom!

 

 

Kiss Csilla
Jógaoktató

 



A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás